Activitats - World Cafe

El dissabte 2 d'agost a les 10 del matí va tenir lloc el World Cafe a la Casa de Cultura. Hi van assistir un total de 21 persones, que van participar d’un ambient distès i alhora de treball. La trobada va finalitzar a les 13h.

Amb aquesta activitat, es proposava una dinàmica participativa utilitzant la metodologia del World Cafè, per tal de crear un espai de conversa, reflexió i de generació de propostes per construir la gestió que tots i totes volem del Patrimoni cultural i natural com a dinamitzador turístic de l’Estany



La dinàmica va ser facilitada per la Judit Torrentsgenerós i coordinada per la Marina Berdalet.


1. Quin potencial turístic té el poble de l’Estany que el fa especial i singular?


  • Patrimoni històric i natural.
  • Ubicació ideal.
  • Temperatura- clima.
  • Existència de potencial però manca informació i difusió.
  • Existència d’ofertes diversificades  per a col•lectius diferents: cal potenciar-ho.
  • Dinamisme (activitats).
  • Entorn i ubicació: camins i lloc d’enllaç
  • Conservació de l’esperit català.
  • Poble amb afany de voler aprendre.
  • Voluntat d’un turisme bo i de qualitat (turisme controlat).
  • Projecte pensat per a tothom: de l’Estany i per als visitants.
  • La mina, vetllar perquè fos visitable per dins.
  • Potenciar i explicar més el que ja tenim: mina, estany, camins, monestir, claustre (per exemple: més obertura d’horaris d’aquests darrers; senyalitzacions de camins...).
  • Per tal d’explicar l’estany que no hi és, senyalitzar millor el rec de les nogueres i el seu recorregut.
  •  Els pintors de l’Estany: valuós. És un tema per tenir en compte.
  • Eslògan: “Vine a badar”. És important controlar l’excés de visitants, per tal de no trencar el que ja tenim: tranquil•litat.
  • Tenir cura de les coses petites: el paisatge de les pastures, els recs, les parets de pedra seca. Passar l’estona tranquil•lament (badar). El fet de potenciar el turisme no va dirigit cap el consum sinó al fet de gaudir de les coses que ja tenim.
  • Cal un alberg per als pelegrins (camí de Sant Jaume).



2. Imagina l’Estany turístic ideal. Amb quins fets associes aquest ideal? Què passaria, què veuríem, quins sons i quines olors sentiríem?


  • Fugir del model de la massificació i poble pessebre.
  • Potenciar i explicar el que tenim sense necessitat d’inventar coses noves.
  • Continuar sentint el que hi ha: ocells, silenci, pau, tranquil•litat.
  • Viure i deixar viure: conservar l’essència, no convertir-nos en un poble turístic massificat.
  • Senyalització de camins, promoció, passejades, alberg.
  • Olor d’espígol després de la pluja, boires de nata (castelleres), granotes, gall, vaques, campanes.
  • Tenir la possibilitat d’un poble peatonal.
  • Promoure el tema de les energies renovables.
  • Muntar una exposició permanent relacionada amb el tema / relat del que el visitant ha conegut.
  • Aprofitant els itineraris existents, promocionar un turisme no massiu, per a col•lectius específic: per exemple, l’esportiu.
  • Existència d’una millora en les comunicacions: un millor transport públic, per exemple Vic – Manresa.
  •  L’horari d’obertura del Monestir seria més ampli.
  • Tranquil•litat.
  • Postes de sol
  • Millorar la comunicació:  les tecnologies (Codis QR) i connectivitat de les xarxes, audioguies,...
  • Visites guiades (per a les escoles, per exemple), al monestir,  camins, itineraris...
  • Turisme silenciós
  • Un turisme que pugui generar activitat econòmica per als estanyencs.
  • Oferta diversificada
  • Acollida (albergs, cases rurals...)
  • Aparcament organitzat per a autocars.
  • Turisme esportiu (cavalls, bicicletes...)
  • Interacció del turisme amb la gent del poble per aconseguir un benefici social.
  • Intentar buscar i saber oferir la singular que té l’Estany.
  • Potenciar productes gastronòmics de l’Estany: coca, mel...
  • Implicació del màxim de col•lectius del poble per a generar economia.


3. Quins passos hauríem de donar com a persones i com a poble per arribar a materialitzar aquest ideal?




  • Posar-se a treballar tothom
  • Oferir (i per tant, organitzar) un tipus de tallers o activitats per a col•lectius diferents. (En la mateixa línia) recolzar aquell qui té idees i col•laborar amb ella: ser positiu.
  • Activitat cívica.
  • Potenciar i senyalitzar el que ja tenim.
  • Fer concursos: pintura, narració, poesia...
  • Més hores d’obertura el monestir.
  • Creació del nucli de pintors del Moianès.
  • Energies sostenibles.
  • Suprimir vehicles de dins del nucli històric (apareix dues vegades aquesta proposta).
  • Buscar/trobar espai per acampar. Fer un alberg (potser en un dels espais del poble que està infrautilitzat)
  • Treballar per a millorar la imatge del poble: restauració de façanes, per exemple.
  • Monestir → visites guiades per a les escoles.
  • Buscar nous models de gestió per aplicar-ho aquí i poder potenciar el que ja tenim (que és molt).
  • Hi ha d’haver voluntat i cooperació de tothom, persones i institucions.
  • Per tenir assessorament per a propostes viables, concretar quina és la gestió econòmica dels recursos disponibles per a aquest projecte.
  • Ampliació del conveni de turisme amb el Consorci del Moianès.
  • Necessitat d’un pont entre l’Ajuntament i el Bisbat. Es proposa fer actuacions que surtin de la ciutadania: recollida de signatures, reunió amb el Bisbat fent arribar la demanda d’entesa des del poble, recuperar el patrimoni de l’Estany que es troba a Vic.
  • Panell informatiu a l’entrada del poble perquè el visitant sàpiga d’un cop d’ull el que pot fer (i que torni... en parella, per exemple).
  • Que a nivell de poble sapiguem també què es pot fer aquí: d’aquesta manera es podrà informar millor el visitant.
  • Facilitar l’acolliment desinteressant: muntar algun tipus de borsa o xarxa, fomentant d’aquesta manera l’intercanvi de coneixements entre el visitant i el poble.
  • Facilitar, oferir el comerç que hi ha. No crear un comerç pel turisme.
  • El centre de dinamització cultural ha de ser un espai de recull de coneixement: tecnologia com a eina per fer xarxa, crear coneixement, potenciar els vincles entre el jovent i la gent gran...
  • Que hi hagi un bon equilibri entre el CONTINENT (del projecte) i el CONTINGUT: cal trobar un bon relat per poder potenciar el contingut. Pensant en la idea del CONTINGUT  i que es pugui generar coneixement, cal aconseguir un espai perquè les persones puguin estar disponibles i aportar el que saben. D’aquesta manera el relat es pot continuar alimentant.
  • Cal estimular la participació del poble per anar donant forma al coneixement. D’aquesta manera el relat es mantindrà viu i serà ric.
  • Algunes apreciacions de cara a la gent gran:
    • Els lavabos estan deixats. Caldria vetllar pel seu manteniment i posar-ne algun més.
    • Caldria comptar també amb una borsa de cotxes per a la seva disposició, perquè puguin tenir una major mobilitat.
    • Tenir en compte aquelles persones que ja fa anys que estan recollint informació i coneixement.
  • -Es fa esment també d’alguns punts foscos  que caldria desbloquejar:
    • La zona industrial
    • La depuradora
    • La riera està molt deixada. Podria formar part dels itineraris, caldria netejar-la.
  • Sobre la gestió econòmica del projecte que cal tenir en compte i no perdre de vista:
    • Quins són els costos humans i econòmics
    • Com es té previst gestionar-ho?



APORTACIONS PER A LES FULLES DELS PLATANERS


  • Patrimoni natural i històric
  • Història i vida
  • Vine a badar a l’Estany
  • Cuidar i potenciar. Donar a conèixer les coses petites
  • Viure i deixa viure i gaudir-ne
  • Potenciar el relat “Imaginem l’Estany”
  • Un turisme que no afecti l’essència del poble
  • Turisme silenciós
  • Fa falta un pla de difusió d’informació del que tenim
  • Web o espai especial per a la informació del projecte Viure al Poble +
  • Participació  jornades / cursos temàtics
  • Força de voler créixer
  • Energies renovables
  • Acostar el poble a la gent
  • Implicació ciutadana i establiment de ponts de diàleg amb diferents institucions
  • Facilitar l’acolliment desinteressat